Omgaan met lichamelijke veranderingen

Met hun jarenlange ervaring hebben oudere verkeersdeelnemers vaak meer kijk op gevaarlijke situaties dan jongeren. Gekoppeld aan een vaak wat rustigere rijstijl is dit een uitstekende basis voor een veilige verkeersdeelname. Aan de andere kant hebben ouderen te maken met de lichamelijke veranderingen en -beperkingen die verkeersdeelname juist weer nadelig beïnvloeden. Tussen de veertig en vijftig jaar veranderen allerlei lichamelijke mogelijkheden. Het waarnemen, beslissen, reageren en bewegen gaat geleidelijk wat langzamer. Na het zeventigste levensjaar gaat deze achteruitgang bij de meeste mensen sneller. Het gaat er vooral om dat u zich bewust bent van de beperkingen verbonden aan het ouder worden en uw gedrag daarop afstemt.

Waarnemingsfuncties
De belangrijkste waarnemingsfuncties voor het autorijden zijn horen, zien en reageren. Een minder goed gehoor hoeft voor de automobilist geen onoverkomelijk probleem te zijn. Met een modern gehoorapparaat kan bijna iedereen over een redelijk goed gehoor blijven beschikken. Wie desondanks slecht hoort, mist een deel van de informatie uit de verkeersomgeving.

Een bromfiets bijvoorbeeld is vaak beter te horen dan te zien. Toch is het goed mogelijk aan het verkeer deel te nemen met een beperkt gehoor. Wie wéét dat hij slecht hoort, kan dat prima opvangen door extra goed uit te kijken.

‘s Nachts rijden kan wat meer problemen gaan opleveren. Pas uw planning aan en rij zoveel mogelijk overdag.

Aan het gezichtsvermogen van een bestuurder worden hoge eisen gesteld. Deze moet zowel goed dichtbij kunnen zien als zaken op grotere afstand goed kunnen onderscheiden. Het schatten van afstand en snelheid van anderen kan alleen als het gezichtsvermogen goed is. Laat uw ogen daarom jaarlijks controleren door een oogarts of opticien.

Ondanks alle goede zorgen zullen uw ogen naarmate u ouder wordt:
• Minder snel omschakelen van dichtbij naar veraf
• Minder goed zien in het donker
• Kleuren moeilijker onderscheiden

Daarnaast kunt u geleidelijk meer last krijgen van schittering door tegenlicht, bijvoorbeeld van koplampen van tegenliggers.

Reageren is niet alleen het vermogen om te reageren op iets wat u waarneemt, maar heeft soms ook te maken met uw motoriek. Wanneer het reactievermogen voldoende is, maar u heeft stramme of pijnlijke gewrichten (bijvoorbeeld reumatische aandoeningen) dan kan het bij een noodstop te veel tijd vergen om op tijd voldoende te remmen.