Uit het rijangstdagboek van Rachel 21

“Hoe was je cursus vorige week?” Ik viel maar meteen met de deur in huis want ik was vreselijk benieuwd naar Noor haar ervaringen. “Welke, ik heb er een paar gedaan de laatste weken. Tijd van het jaar hè”. “Nou, die auto te water, wie geeft zo’n cursus eigenlijk? Lijkt me nogal een raar beroep”. “Ach”, grijnsde Noor, “dat vind je van mijn werk ook. Die cursus wordt gegeven door Stichting Auto te water. Simpel hè”.

Auto te water

“Moest je echt het water in dan?” vroeg ik. Het idee alleen al werd ik nerveus van. “Niet meteen, we begonnen eerst met wat theorie. Oorzaken van te water raken. Wat denk jij hoe dat kan gebeuren?” “Ehh, uit de bocht vliegen, te hard rijden, slecht weer”. “Niet slecht Rachel. Afleiding door bijvoorbeeld telefoon, gebruik van drugs en/of alcohol en door een ongeval zijn ook mogelijkheden om te water te raken. Dat hebben we besproken en wat kan helpen de gevolgen te beperken”.  “Hoe bedoel je”? vroeg ik. “Wat dacht je van gordels om, geen losse spullen in de auto die rond kunnen vliegen, hoofdsteun juist afgesteld om whiplash te voorkomen, life-hammer in de auto op de juiste plek. Allemaal van die zaken waar ik het geregeld over heb”. “Ja, ok. Maar als je in dat water bent, zinkt de auto toch meteen”?

In het water en dan

“Nee hoor, elke auto heeft een zogeheten drijffase. Afhankelijk van het type auto varieert dat van één tot vier minuten. Maar ga uit van anderhalve minuut gemiddeld. By the way, wij moesten in een halve minuut uit die auto komen. Dat had vooral te maken met allerlei veiligheidseisen rondom zo’n cursus hoor”, lachte Noor. “In films zie je altijd de neus van een auto zinken. Hoe zit dat dan”? vroeg ik. “Eén kant van de auto is altijd het zwaarst en dat is bijna altijd de kant waar de motor zit. En bij de meeste auto’s is dat voorin, dus zinkt de voorkant het eerst”.

“Hoe kom je er dan uit? Mijn ouders zeiden altijd dat je moest wachten tot de auto zowat gezonken was en er nog een luchtbel bovenin zat”. “Klopt, maar tegenwoordig zit er zoveel apparatuur als airco, klimaatbeheersing etc. in de auto waardoor ventilatie optimaal is en er geen luchtbel meer kan ontstaan. Het komt er op neer dat je zo snel mogelijk je gordel afdoet door hem gewoon los te maken of met het mes van de life-hammer door te snijden. Raam openen, als de auto door de klap is verwrongen, lukt dat niet op de gewone wijze en zal je de life-hammer moeten gebruiken. En dan via het raam eruit”.

“Pfff, het lijkt me toch helemaal niks hoor”, reageerde ik wat benepen. “Dit is ook wel een hele korte versie van mijn dag daar. Er is veel meer over te vertellen. Maar je moet het eigenlijk gewoon een keer doen. Echt zeer de moeite waard”.

“OK, misschien ga ik na de rijangstbegeleiding ook een keer een dag ‘auto te water’ doen”!

Rachel