Uit het rijangstdagboek van Rachel 9

Bevroren ruiten

Stoer hoor die Noor, kwam met die kou gewoon op haar motor aanzetten. Ik vertelde dat ik de ruiten vast had schoongemaakt. “Mooi,” zei Noor, “hoe heb je dat gedaan?” “Tja, ik had geen ruitenkrabber dus heb ik maar een warme doek gebruikt” vertelde ik “en de motor gestart.” “Hmm, eerst dan maar even een beetje onderricht in omgaan met de auto in winterweer” was de reactie.

“Als eerste ga je na de rijbegeleiding een goede ruitenkrabber kopen” begon Noor haar betoog. “En als je dan toch bezig bent, haal dan gelijk ruitontdooier en slotontdooier, ben je meteen klaar. En waar berg je dat op? Juist, NIET in de auto natuurlijk.” “Dat is toch logisch”, zei ik. “Voor jou hopelijk wel maar menigeen legt het in de auto, lekker slim dus.”

Niet doen

“Nu we het toch hebben over wat je niet moet doen. Gooi nooit heet water over je voorruit want door het temperatuurverschil kan je ruit barsten. En heet water over je slot heeft ook een gezellig effect. Heb ik met mijn stomme kop een keer gedaan met het contactslot van mijn motor. De sleutel ging er wel in maar toen ik op de plaats van bestemming was ging ie er niet meer uit. Lekker vastgevroren onderweg.” “OK, dus vandaar die slotontdooier?” “Yep.” De motor stationair laten draaien heeft ook geen zin omdat de auto nauwelijks opwarmt en het slecht voor het milieu is, ging haar verhaal verder.

Vastgevroren ruitenwissers

“Dan nog een belangrijk onderdeel” ging Noor opgewekt door, “de ruitenwissers. Om te beginnen is het verstandig om te zorgen dat je bij het parkeren de ruitenwissers UIT zet. Zo voorkom je dat ze, als je de motor start, in vastgevroren toestand aangaan en je de wisserbladen beschadigt.” “Maar hoe krijg ik ze dan los?” vroeg ik haar. “Je kan ze voorzichtig los tikken met de ruitenkrabber en wat ruitontdooier gebruiken. Kijk ook naar de ruitensproeiers en zorg dat die werken. Komt er niks uit, dan heb je óf geen sproeivloeistof óf deze is bevroren. Zorg dus dat je ruitensproeiervloeistof met antivries hebt. Dat zijn de tankjes met blauwe vloeistof.”

Vastgevroren handrem

Ze vertelde ook nog dat het in de winter handiger is de auto niet op de handrem te zetten in verband met het bevriezen van de handremkabel. Als de boel wel is bevroren, kan je de motor starten en de auto warm laten worden. Dat kan effe duren, maar uiteindelijk kan je hem wel weer van de handrem halen. Sommige auto’s hebben een elektronische handrem. Dat werkt niet met kabels maar op stroom en dan zou vorst geen problemen zijn. Jammer dat ik niet zo’n auto heb.

“Zullen we dan nu maar gaan rijden?” vroeg Noor.

Rachel