De herfst is een prachtig jaargetij. Overgang naar stilte, bezinning. Vol van veranderende kleuren. Maar ook een tijd met heftige wind, regen en mist. Voor het autorijden in de herfst zijn een aantal zaken van belang. In willekeurige volgorde de volgende aandachtspunten.
Laagstaande zon
Rijden met een zonnebril op in de zomer, is normaal. Maar ruim je zonnebril niet meteen op zodra de bladeren van de bomen beginnen te vallen. Het wordt eerder donker, echter de zon komt ook sneller laag te staan. Dat is meestal extra hinderlijk tijdens het autorijden, laagstaande zon kan het zicht belemmeren. De zonneklep volstaat dan niet dus zorg dat je een zonnebril bij de hand hebt. Houd ook meer afstand tot de auto voor je. Want als de zon achter je staat, word je minder goed waargenomen dan bij normaal zonlicht.
Ruitensproeivloeistof
Zorg dat je in de koude maanden altijd ruitenwisservloeistof met antivries gebruikt. Het staat op de fles, en je ziet het aan de kleur: roze vloeistof is voor de zomer en blauwe (met antivries) voor de winter. Alleen met een volle ruitenwisservloeistoftank kom je er niet. Goede ruitenwissers zijn ook onmisbaar. Als de ruitenwisserbladen droog aanvoelen of strepen geven, vervang ze dan!
Winterbanden
Nat wegdek en (natte) bladeren op het wegdek zijn redenen waarom het autorijden in de herfst uitdagender is. Alles wordt gladder: witte lijnen, putdeksels en bij nachtvorst vriest het water op. Zorg in ieder geval voor meer afstand ten opzichte van je voorganger en pas je snelheid aan bij zware regen. De beste risicovermindering met nat wegdek, is het vervangen van zomerbanden door winterbanden. Vaak hoor ik automobilisten zeggen “ja maar dat hoeft toch niet in Nederland dat is toch als je op wintersport gaat?”
Winterbanden zijn niet verplicht in Nederland maar het wordt wel aangeraden. Winterbanden hebben een dieper profiel zodat ze meer water weg kunnen leiden. Ook zijn ze van zachter rubber en dat reageert beter op een koud, glad wegdek.
Bandenspanning
Tot slot nog de bandenspanning. Wellicht zie je wel eens die lichtreclame: ‘controleer regelmatig je bandenspanning’? Dat geldt voor iedereen. Denk dus niet, ach dat doet de garage wel. Want als het goed is kom je daar niet elke twee maanden.
De adviesspanning is gebaseerd op koude banden. Als een auto een tijdje heeft gereden zijn de banden warm, en moet er +0,3 bar bij. Door regelmatig je banden te controleren, bespaar je enkele tientallen euro’s per jaar aan brandstof en dus minder uitstoot. Banden op spanning rijden niet alleen zuiniger, het vermindert bandenslijtage, dringt de geluidsoverlast terug en ze dragen bij aan de verkeersveiligheid door een betere grip.
Veilige kilometers en tot ziens.
Noor